maandag 24 februari 2014

Het verborgen dorp, Oud Verlaat

‘Is dit het?’ Nee. ‘Zijn het die huizen daar?’ 'Nee. Is het dat stukje dan?' 'Neehee, het is daar.' ‘Oh, en hoort dat er dan ook bij?' 'Nee!'

Het is zondagmiddag en we fietsen. We fietsen met de wind in de rug door Zuidplas.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het liefst alle ruim 40000 inwoners van Zuidplas vertegenwoordig. Natuurlijk ga ik pas in de richting komen als ik de dorpen op zijn minst weet te liggen.


'Het is daar.'
'Hoort dat er dan ook bij?




Oud Verlaat interesseert en intrigeert me.
Ik ben geboren in Holkerveen. Een ieniemiene dorpje op de veluwe. Ergens tussen Amersfoort en Nijkerk. Wij (tot mijn verhuizing hoorde ik daar ook bij, bij dat 'wij') Holkerveenders zijn trots. Dus ook al liggen we tegen Nijkerkerveen aan, hebben we hetzelfde postcode gebied en zijn we voor de rest van de wereld allemaal  ‘Veenders’ op onze post (snailmail) zetten we bij afzender trots Holkerveen.
Er zijn flink wat overeenkomsten tussen Oud Verlaat en Holkerveen. Kijk maar mee:

Oud Verlaat
Holkerveen



Inwoners
360 (2009)
400 (toen ik verhuisde)
Natuur
Omgeven door water, dus veel
Omgeven door weilanden, dus veel

Buurtschap genoemd maar eigenlijk een klein dorpje
Buurtschap genoemd maar eigenlijk een klein dorpje

Valt ‘onder’ Zevenhuizen Moerkapelle
Valt ‘onder’ Nijkerkerveen

Inwoners noemen het lekker Oud Verlaat
Inwoners noemen het lekker
Holkerveen

Helaas heeft de basisschool Rehobothschool in Holkerveen het niet gered. De Nessevliet in Oud Verlaat staat er keurig bij.
 
Trekpleister
Het is duidelijk dat de natuur in Oud Verlaat een natuurrijke trekpleister is. Op deze mooie zondagmiddag zit het terrasje bij het plaatselijke café www.cafeoudverlaat.nl dan ook vol. Van cafe de Oude Deel in Holkerveen kan ik geen foto’s vinden. Zover ik kan zien worden er nog steeds bingo avonden georganiseerd maar of het nog een buurtkroeg is?
In Holkerveen wonen veel ondernemers; boeren, bedrijven, poeliers. Heel veel drukke mensen, harde werkers. Het werkloosheidpercentage in Oud Verlaat is laag.

Tot slot nog een plaatje van de natuur. Heerlijk om op een zonnige zondagmiddag door te fietsen. 




Grappig hoe je 100 kilometer kunt verhuizen en toch een beetje thuiskomt. 

Mooi detail: van de 17 mensen die ik goedemiddag groette, waren er 16 die enthousiast teruggroetten. Van de andere meneer vraag ik me stevig af of hij me wel hoorde, dus die kan ik niet echt iets kwalijk nemen.

Samengevat
Het zijn leuke straatjes, een buurtschap dat eigenlijk een dorp is. En ondanks dat het misschien niet het grootste deel van Zuidplas is, meer dan de moeite waard om te vertegenwoordigen. 

Ik hoop dan ook nog veel Oud Verlaat inwoners te spreken. Ben beniewd of zij het dorp net zo positief (be)leven als ik dat deed.
Tot snel!



Ook een leuke actieve site: http://oudverlaat.nl/Wordpress/






2 opmerkingen: