zaterdag 22 februari 2014

Campagne

(NOG 25)

Eén van mijn favoriete series is ‘The good wife’. Alicia Florrick, een vrouwelijke advocate, kaliber stoer en onaantastbaar, die dan stiekem toch wel weer heel kwetsbaar is. Ze is getrouwd met de gouverneur Peter. En dan komt het leukste aan de serie. ‘Eli’. Eli is de campagneleider van Peter.
Hij is inventief, snel en denkt altijd zes stappen vooruit.
Eenzelfde rol heeft Kasper in ‘Borgen’. Heerlijk om met een flinke bak thee en pure chocolade met nootjes om de bank weg te zakken voor 40 minuten vermaak.
Aanraders! Zeker voor ‘communicatie mensen’. Leuk tijdsbesteding.

Waarom ik over mijn voorkeur voor bovenstaande series begin?

Met mijn communicatie achtergrond is de campagnetijd die we ingaan meer dan interessant. Ik steek nog net niet mijn hand op om me aan te melden maar laat wel direct mijn enthousiasme blijken.

Het is november 2013 en achter de schermen beginnen de activiteiten.
Campagneleider Dick van de Poort is enthousiast. Heel enthousiast. Al na de eerste week heb ik zo’n 25 mailtjes en het eerste overleg is gepland. Ik zal u niet vermoeien met campagnebudget maar het miljoen dat de Florrickjes ter beschikking hebben halen we niet helemaal. Zo rond de 0,1% daarvan komt in de buurt. Beperkt budget dus. Een mooie uitdaging.

Folders, flyers, pennen, lolly’s, social media en campagnekleding. Het komt allemaal voorbij. Met als hoofdvraag: ‘Hoe bereiken we de kiezers maar ook de mensen die de afgelopen verkiezingen niet naar de stembus gegaan zijn.’

Gelieg en bedrieg
Manlief schetst: ‘Mensen gaan niet meer stemmen vanwege het gelieg en bedrieg in Den Haag.’ Ik vraag me af of dat de reden is. Het zal ongetwijfeld met vertrouwen te maken hebben of met gebrek aan kennis over de politiek.


Toch zoeken we onder het genot van oliebollen en appelflappen naar mogelijkheden om potentiele kiezers te bereiken. Er staat de komende vier jaar zoveel op het spel. 16 miljoen, 16 met zes nullen die verdeeld moet worden over domeinen die dichtbij de Nieuwerkerkse, Moordrechtse, Moerkapelse en Zevenhuizer voordeur zijn. Iedere stem is écht belangrijk.


We bukken ons weer over ‘gadgets’. Leuk hoor die toeters en bellen maar we zoeken naar een ‘leuk ding’ in combinatie met inhoud.  Maar met zoveel vrouwen op de lijst mag er ook wel een leuk vrouwen hebbeding zijn. Dus daar is ie dan: Home made en matcht mooi bij campagne kleding.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen