dinsdag 18 februari 2014

CDA dus… en nu?

Hoe kom ik eigenlijk dicht bij die politiek? Je hoort wel dat de politiek dichtbij mensen staat maar is dat ook zo? Met het gastlidschap van het CDA heb ik de eerste stap gezet.

Al snel volgen de boekjes, het actuele nieuws en de ‘brieven van Buma’. Best leuk om een blik achter de schermen te krijgen. Aangezien het me meer om Zuidplas dan om het CDA gaat wil ik meer dan alleen achter de schermen kijken. Hoe?
Het is inmiddels begin 2013 als er een briefje door onze verouderde brievenbus naar binnen rolt. Een heel simpel briefje.  Of we iemand weten die geschikt zou zijn voor het CDA raadslid schap ja/nee? Gert Jan en ik kijken elkaar aan.

‘Ga praten, kijk of het wat voor je is en of je iets voor hen bent.’ Enige seconden verder ben ik overtuigd.
Politiek heeft altijd mijn interesse gehad. Tuurlijk, deels genen. Maar worden genen ook geplaatst in politicologie colleges? Tweede afweging, daar waar in het verleden mijn agenda nog onvoorspelbaar was omdat ik graag kindjes wilde, heb ik inmiddels drie prachtige ukjes gekregen.
Ook weer uit ervaring weet ik dat er iedere week zo’n 15 tot 25 uur richting de raad gaan. Als ook dat matcht met onze gezamenlijke agenda’s zijn de dilemma’s uit de weg geruimd.
Het briefje gaat op de bus en een week later volgt de uitnodiging voor een gesprek.

Belangrijkste vraag tijdens het gesprek is natuurlijk waarom?

Waarom

Allereerst. Binnen een gemeenteraad worden zoveel beslissingen vóór mij genomen. Zeker in de nabije toekomst waarin het takenpakket van de gemeente uitgebreid wordt. Ik wil daar zelf iets over te zeggen hebben. Meebeslissen.
In de tweede plaats zie ik dat er in een tijd van bezuinigingen zoveel meer van inwoners gevraagd wordt. Ze worden meer betrokken en krijgen meer verantwoordelijkheid. Er wordt óver deze mensen beslist. Doordat nog geen 50% van de inwoners van Zuidplas bij de vorige verkiezingen is gaan stemmen, hebben ze ook geen stem. Ik hoop personen te kunnen activeren om zich in te lev(z)en in de gemeentepolitiek en te gaan stemmen. Zo komt er meer betrokkenheid en krijgen inwoners de kans om echt invloed uit te oefenen. Het liefst zou ik zien dat ieder besluit een volledig democratisch besluit is. Met een opkomst van nog geen 50% vraag ik me af hoe representatief de gemeenteraad eigenlijk is.

Tot slot lijkt het me geweldig om besluiten te ontwikkelen die in het voordeel zijn van inwoners van Zuidplas. 

Daarom dus!

En zo begon de weg naar de verkiezingen. Met nog slechts 29 dagen op de teller schrijf ik jullie de komende blog bij over de campagne!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten