dinsdag 11 februari 2014

Nog maar 36 dagen tot de verkiezingen... het begint te kriebelen, wordt spannend!

Stemmen?

Al googelend worstel ik me door de afkortingen die ik niet begrijp of die me niet logisch lijken. Al snel wordt duidelijk dat ik niet de enige ben. Zelfs Google begrijpt er soms niets van.

De afgelopen gemeenteraadsverkiezingen ging nog geen 50% van Zuidplas stemmen. Dat vond ik weinig. Erg weinig zelfs. Nu snap ik het wel. Hoe moet je op iets stemmen dat ingewikkeld, onoverzichtelijk en onlogisch is. Je zou toch in drie zinnen moeten zien waar een partij voor staat? Het liefst geen politieke zinnen maar oprechte zinnen? Die iets zeggen over de Bladmos, de Dorpsstraat of de Kratonlaan?
Dat is niet het geval. Helaas.

Naar aanleiding van de woekerhypotheken en andere soortgelijke praktijken is besloten dat handleidingen en contracten zoveel mogelijk in zogenaamde B1 taal geschreven moeten worden. B1 taal houdt in dat de taal voor 95% van de Nederlanders begrijpelijk is.
Het zou mooi zijn als ook gemeentes en gemeenteraden hier in meegingen

De Partijen
PVDA en D66 vallen heel snel af. Uiteindelijk sluit het gedachtegoed van het CDA het best aan bij wat ik verwacht en bij wat mensen van mij mogen verwachten. Gelukkig! Alle voorgaande kiesrondes heb ik op het CDA gestemd. Nu bij een andere partij belanden zou dan ook een verrassing zijn.

Het gedachtegoed? Wat is dat dan? Ingewikkelde woorden, simpele uitleg.

Publieke gerechtigheid     
‘De overheid schept voorwaarden voor burgers om zich te ontwikkelen in een maatschappij. Daarbij overdrijven we niet. Er zijn regels maar het moet geen stortvloed aan regels worden. Mensen hebben zelf verantwoordelijkheid en maken zelf keuzes.’
Solidariteit                        
‘We voelen ons betrokken bij,- en maken keuzes die in het voordeel zijn van ‘  de kwetsbare groepen in ons dorp. Maar investeren ook in mensen die mogelijk maken dat er voor deze kwetsbare groepen gezorgd wordt.’
Gespreide verantwoordelijkheid 
‘Verantwoordelijkheid ligt eerst bij de samenleving en dan pas bij overheid. Vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties spelen hier  ook een belangrijke rol. Logisch eigenlijk want sportverenigingen zien samen met ouders of kinderen voldoende bewegen. Bij kerken is meer informatie over stille armoede dan bij de overheid en thuiszorgmedewerkers komen meer bij mensen binnen dan de sociale dienst.
Rentmeesterschap            
We zorgen voor de aarde en laten deze schoon achter. Dat is eerlijk. Als wij er een zooitje van maken dan hebben onze kindjes daar last van. Als wij cultuur en historie vernietigen is het voor altijd weg. Het mooie hiervan is dat we een voorbeeld zijn. De gewoontes die wij aanleren, nemen de kinderen over.

Al lezend ontdekte ik met terugwerkende kracht dat ik gestemd heb op de partij waar ik achter sta. Nu maar hopen dat meer mensen de boeken induiken op zoek naar standpunten die bij hen passen. Het is een aanname maar ik denk dat mensen die meer van hun gemeente weten, die weten waarom ze op een politieke partij stemmen of überhaupt gaan stemmen, zich betrokken voelen bij de gemeente.
Als er iets is dat we de komende jaren van bezuinigingen nodig hebben, dan zijn het wel betrokken mensen.

Vanuit dat idee wil ik me de komende jaren graag vol energie inzetten in Nieuwerkerk, Moordrecht, Moerkapelle en Zevenhuizen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten