dinsdag 4 maart 2014

Peuters naar de speelzaal?

‘Ik breng ze niet meer hoor, het is gewoon te duur.’ ‘Nou inderdaad. Bij mijn eerste was ik 70 euro per maand kwijt, nu is dat voor ons ruim 120 euro’ Ik sta te koukleumen bij het schoolplein als dit gesprek voorbij komt.

Het is niet de eerste keer dat ik het hoor. Noah wordt 3 en omdat hij niet naar een kinderdagverblijf gaat, vinden we het fijn om hem toch te laten wennen aan een schoolstructuur. Een peuterspeelzaal lijkt mij de ideale weg. Dus ik luister aandachtig naar de ervaringsdeskundigen.
‘Ik heb gehoord dat ze in Capelle nog steeds maar 70 euro betalen.’ ‘Serieus?’ ‘Hoe kan dat dan?’
Ik weet genoeg. Subsidie voor peuterspeelzalen is dus een ‘gemeenteding’. Gemeentedingen zijn vrij eenvoudig uit te zoeken.
120 euro per maand voor twee dagdelen van 3 uur (dat staat gelijk aan 1 dagdeel bij het kinderdagverblijf) per week lijkt mij ook wat buitensporig. Zeker omdat je, in tegenstelling tot een kinderdagverblijf, zelf eten, drinken en andere kindertoebehoren mee moet geven.
Ik kan me voorstellen dat ouders besluiten om hun peuters thuis te houden. In een ver verleden heb ik stagegelopen op een basisschool groep 1. Voor mij werd daar duidelijk dat kleuters met een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal verleden zich over het algemeen sneller op hun plaats voelen binnen de klas omdat ze al gewend zijn aan een groepsstructuur. Iedere ouder kan de afweging maken of  zijn kind een vorm van preschoolse opvang krijgt. Maar het is jammer dat ouders de opvang links laten liggen omdat het simpelweg niet anders kan.

Subsidie, hoe zit dat?
Op http://www.zuidplas.nl/zorg-welzijn/kinderopvang-en-peuterspeelzalen_44279/item/peuterspeelzalen_25563.html  vind je informatie over de peuterspeelzalen in Zuidplas. Het komt erop neer dat de peuterspeelzalen in Zuidplas totaal ongeveer 600000 euro kosten. De gemeente neemt de helft van deze kosten op zich. Dus 300000 euro. Het resterende deel betalen ouders zelf. Dit is dan weer afhankelijk van het inkomen van ouders. Voor kinderen die echt behoefte hebben aan extra voorbereiding op school is er extra subsidie. Ergens lijkt het redelijk dat de gemeente de helft voor haar rekening neemt. 300000 is een behoorlijke hap uit de begroting.
Waarom voelt het dan toch niet goed dat een deel van de kinderen in Zuidplas niet naar een peuterspeelzaal gaat, terwijl dit wel de wens van ouders is?
Wikken en wegen
De gemeente neemt een aanzienlijk deel van de kosten op zich. Toch blijft de bijdrage van ouders fors. De enige optie die overblijft lijkt het omlaag brengen van de kosten. Hoe dan? Meer samenwerking tussen instellingen? Naast een gekwalificeerde leidster een vrijwilliger op de groep? Inspringen van enthousiaste ouders? Er zijn ongetwijfeld meer opties en ik ga me hier zeker verder in verdiepen. Met hulp van zoveel mogelijk ervaringsdeskundigen. Want moeders, bij koude schoolpleinen, die hebben een zee aan ideeën.

Voor nu schrijven we onze kleine man in bij het kinderdagverblijf.

Hier mag hij zich, tot zijn grote vreugde, een halve dag per week storten op een berg onbekend speelgoed. En zich voorbereiden op school.

Kan ik me ook nog een jaartje voorbereiden. Het is echt waar, die kleintjes worden razendsnel groot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten