zaterdag 1 maart 2014

Wat een super leuke dag

Vandaag was gewoon echt een hele leuke dag. Zo’n dag waarvan je denkt, morgen weer! Het was zelfs zo’n leuke dag dat mijn ‘peuterspeelzaalblog’ gesneuveld is. (lees doorgeschoven) Vandaag gaat mijn blog over vandaag. (tenzij je hem morgen leest, dan gaat hij over gisteren etc etc)

Het is zaterdag 1 maart. Een zonnige dag. De perfecte dag voor een marathon. Niet dat ik die ga lopen... zo fit ben ik ook weer niet. Jan Verbeek daarentegen. 
Samen Sterk met Jan Verbeek, Marc Lansink, Jurian Hennip, Marijke Edel, Wim Jansen en mijzelf ondersteund door sportieve CDAleden, waaronder Theo Edel en Gert Will, willen we op racefiets, tandem en met de benenwagen een marathon afleggen. Vanaf Nieuwerkerk aan den Ijssel door Moordrecht, Oud Verlaat, Moerkapelle en Zevenhuizen en weer terug naar Nieuwerkerk aan den Ijssel.

En dat is precies genoeg tekst zonder foto's. Nu mét foto's:

De lopers zijn al even onderweg als campagneleider Dick van der Poort het campagnevoertuig voor komt rijden.
Ik hoor dat de renners goed op schema liggen.
In gloeiende vaart, (natuurlijk houden we ons wel keurig aan de snelheid) karren we naar Moerkapelle.











Als we langs de bakfiets van de SP fietsen kan ik het even niet laten...

Dan aangekomen in Moerkapelle  
Knap hoor, met bijna 22 km op de teller komen de mannen nog fruitig de hoek om. Als dit niet de sportiefste lijsttrekker is, dan heb ik heel veel respect voor 'die ander'
 Bij VV Moerkapelle worden we meer dan vriendelijk ontvangen. De voorzitter laat ons het kunstgrasveld zien. Mijn eigen voetbalverleden begint weer te kriebelen als ik op de mat sta. Als er dan ook nog een voetbal voorbij komt stuiteren kan ik nog net voorkomen dat ik hier op hoge hakken naartoe sprint. Een groepje kinderen heeft de jassen uitgegooid. Ze benutten het voetbalveld en de mooie dag optimaal. Zo moet het toch zijn? Fijne faciliteiten om op een mooie dag de jassen uit te kunnen gooien.
Ik informeer nog even naar het damesvoetbal. Leuk dat de vereniging ruimte heeft gemaakt voor een damesteam. 'Het voegt nog iets goeds toe aan de sfeer in de kantine. Nog gezelliger', Aldus voorzitter Marien Zijderhand.

Dan stap ik op de tandem. Met de wind in de rug en de zon in ons gezicht trappen we naar Zevenhuizen. Voor het eerst in mijn leven hoor ik over de molenviergang. Nog een bijzonder en uniek plekje in ons Zuidplas. Hoe geweldig dat wij de enige werkende molenviergang van Nederland hebben. Eerlijk, die andere doet het echt niet. (heb ik me laten vertellen...) Van de gedreven molenaar mogen we zelfs de wieken in. 'De wieken in?' hoor ik u denken. Ja, we (de top 3 van het CDAZuidplas) ging de wieken in. 'Eerst zien, dan geloven!' Nou vooruit. Zodra ik de foto's binnen heb, deel ik ze.

Na een heerlijke, complete en geweldig gastvrije lunch aan de Middelweg bij Chiel en Wilma kunnen we weer verder.. Leuk detail: alle lunchonderdelen; verse broodjes, salades en vleeswaren waren gehaald bij ondernemers in het dorp. Hoe gaaf dat een dorp zo écht een dorpje kan blijven. Dan op naar de sportvelden in Zevenhuizen.

Vandaag is ook de eerste dag dat de bibliotheek in Swanla geopend is. We fietsen er langs en praten met directrice Gillian. Het valt me op hoe overzichtelijk deze bieb is. Verder is er een geweldige groep vrijwilligers die het boekengedeelte levend houdt. ´Als ik een vrijwilliger nodig heb, bieden zich binnen no time mensen aan. We hebben hier zo´n 25 vrijwilligers die allemaal hartstikke actief zijn.´ Geweldig!











De voorzitter geeft aan dat dorpshuis Swanla door de samenvoeging geschikt is geworden voor brede activiteiten. Het pubgedeelte kan mooi dienst doen als er een expositie is. Dat gaat allemaal weer mooi samen met de bibliotheek. ´Veel onmogelijkheden zijn mogelijk geworden.´

De voorzitter van de tennisvereniging vertelt vol vuur over de mogelijkheden bij de tennisvereniging. Wat opvallend is... in het BRAVO (brede activiteiten voor ouderen) programma hebben veel mensen gekozen voor tennis in Zevenhuizen. Sport bindt echt samen. Het blijkt maar weer. Dat past ook perfect bij het speerpunt van het CDAZuidplas: Sterke sportvoorzieningen voor iedereen. Jong en oud samen sportief.


En dan wissel ik mijn tandemzadel. Ik ruil met Jurian Hennip. Hij stapt achterop de tandem terwijl ik  rustig plaatsneem in het campagnevoertuig.
Precies de goede beslissing blijkt even later. Hadden Jan en ik nog vol de wind in de rug, nu moeten de mannen flink tegen de wind in trappen. 
In het voorbijgaan zwaaien we nog even vrolijk naar de sporters. Dan trapt Dick het gaspedaal weer in.

We eindigen onze reis bij sporthal 'De Kleine Vink'. De fietsende mannen zijn nog niet gearriveerd. Ik ga voor het eerst in mijn leven een kijkje nemen bij een korfbalwedstrijd. Hoewel ik gek ben op sporten, bijna álle sporten, heb ik nog nooit korfbalwedstrijd van dichtbij bekeken. In mijn onwetendheid dacht ik dat korfbal saai en duffig was. Niet dus! Fanatieke jongens en meisjes spelen tactisch en snel een bal rond. Al snel merk ik dat ik opga in het spel. Dick trek aan mijn jas 'Joehoe, ze zijn gearriveerd.' Moeizaam draai ik me om. Leuk zeg, dat korfbal.

We praten met de voorzitters van de korfbal, de hockey en de jeu de boules vereniging. Wat bijzonder, wat een enthousiasme. En drie keer hetzelfde verhaal. We zijn trots op onze accomodatie. We hebben één van de mooiste accomodaties van de competitie. Hoe gaaf is dit. Ik ben plaatsvervangend trots. Want die 'mooiste accomodaties' staan mooi wel in 'mijn' Zuidplas. En het mooiste? Het mooiste is dat 'mijn' CDA zich hardgemaakt heeft voor die accomodaties. Voor de sportmogelijkheden in Nieuwerkerk aan den Ijssel, Moordrecht, Moerkapelle en Zevenhuizen. 

Van zo'n dag kan je toch alleen maar heel veel genieten. Het geeft me een beeld, het beeld van faciliteiten waar ik me voor in mag zetten. Gaaf!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten