zaterdag 15 maart 2014

Vragenvuur

"Krijg toch de tyfus." Verschrikt verslik ik me een mijn ballon, een hevige hoestbui volgt na de overtallige luchtinname. De mompelende oudere meneer is alweer doorgewandeld. Ik kijk hem nog even na terwijl ik stug doorblaas. Wat gaat het worden vandaag?


Het werd uiteenlopend. 

Allereerst, dat lopen door zo'n winkelcentrum is best spannend. Sommige mensen beginnen te glinsteren als ze je zien. Met een dikke knipoog volgt er regelmatig een 'Mij hoef je niet te overtuigen!' Anderen zitten daar ietsiepietsie anders in. Gelukkig bleven andere ziektes me bespaard en ben ik opnieuw trots op mijn Nieuwerkerk. Ja, mensen zijn soms teleurgesteld, zagen zaken soms graag anders. Dat geeft ook niet. Dat is juist mooi. Zo houden we elkaar scherp. Want die verdrietige mensen wilden daar namelijk wel mooi over praten. Das mooi!

Het vuur!


Zijn jullie voor de Lidl? Dan stem ik op jullie hoor!
Hoe staan jullie tegenover de koopzondagen?
Dus u bent vrouw? En u bent verkiesbaar? En ook nog bij een christelijke partij? Echt? Mag dat? Nou, mijn stem hebt u!
Zijn jullie tegen de Lidl? Ik ga stemmen op iemand die tegen de Lidl is.
Ja, die standpunten van jullie zijn goed en uw verhaal is mooi. Maar ik kan toch niet stemmen op een Christelijke partij?
Hee, dat ben jij toch, uit de krant?
Mevrouw mevrouw, mag ik zo'n ballon?
Ik ben dus echt tegen sociale woningbouw. Daar zou u eens tegen moeten zijn? Bent u daartegen?
Wie gaat er eens iets doen aan de dictatuur van woningcooperaties?
'vrouw wiebelt voor de CDAkraam' Kan ik u helpen mevrouw? 'Hebben jullie ook van die winkelwagenmuntjes?'
Weet u waar de PVDA staat? Ik kan hem nergens vinden?
Waarom ga jij in vredesnaam de politiek in? Daar ben je toch veel te leuk voor?
Is dit de partij van Jan Verbeek? Daar stem ik voor hoor, hij doet zulke goede dingen voor onze school.
Nee, die folder hoef ik niet. Mag ik pepermuntjes?
Mag mijn broertje ook zo'n gele lollie?
Heeft u hier ook een partijprogramma? Of een verkiezingskrant?
Ik zou het fijn vinden als jullie mijn zaterdag niet verprutsen. Kunnen jullie niet ergens anders gaan staan?
Goed dat jullie niet zo lopen te zeiken. SP loopt zo te zeiken. Jullie zeiken toch niet? Ik heb jullie nog niet horen zeiken. Ik ga niet stemmen hoor, das zo'n gezeik. Maar wel goed dat jullie niet zeiken. Misschien stem ik wel op jou. Maar dan moet je later niet toch gaan zeiken.
Nee, ik ga niet stemmen. Nee ik maak me niet zo druk om mijn zorg. Ik heb geld genoeg.
Heeft u nog lollies? Ik heb drie kleindochters.
Goed zeg, al die vrouwen op de lijst. Man en vrouw vult elkaar aan. Waarom heeft niet iedere partij standaard zoveel vrouwen?
Stoer hoor!
Heeft u zo'n ellende gemaakt van Europalaan?
Ik ga zeker op jullie stemmen! Jullie zijn echt mijn partij! Ik wil ook wel op jou stemmen hoor. Waarom zou ik op jou moeten stemmen?

Het was leuk! Spannend, gezellig en goed om onder de mensen te zijn. De komende vier jaar ook liefst vier keer per jaar.

'Wat mijn antwoorden op deze vragen zijn?', vraagt u? Kom ze maar aan me stellen! Ik nodig u van harte uit. Via de mail of face to face!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten